Wednesday, October 27, 2010

6 Tip Elak Boros

Wednesday, October 27, 2010
sifat boros ni kadang kala memang tak boleh dielakkan. Then, bila sifat ni menjadi habit, sangat la bahaya..Aku pun tgok pada diri sendiri dan aku juga tergolong pada orang yang agak boros.erm..pantang ad duit dekat tangan.kalau ad RM 1000, dlm masa yang sama juga aku nak habis kan..bahaya kan..aish..so, dalam cuaca yang suam-suam kuku ni..aku nak share tip-tip untuk elakkan diri dari sifat boros..

1) Jangan bawa duit yang banyak ketika keluar

erm..lagi besar amount yang kite bawak tu..lagi besau la belanje nye ...aish..bahaya-bahaya..

2) Tidak perlu gune credit card
 yang ni memang aku xde lagi..tapi debit card ada la..xsame kan..hehehe
aku pernah bace la satu cerita..orang tu kate "nak menentukkan seseorang itu kaya ialah apabila die tidak pernah langsung memiliki kad kredit" 
kebanyakkan orang yang ada kad kredit selalunya..hidupnya dilimpahi hutang..tapi entah la kan..

3) Avoid keluar rumah time weekend
hahaha..gile la..aku memang kena buat ni..seingat aku,jarang weekend aku duduk umah diam-diam..but bukan lah sampai tak boleh keluar langsung,just avoid kawasan yang boleh mengeluarkan duit..contohnya..shopping center la..

4)  Buat list barang sebelum keluar shopping
beli ape yang di rasakan perlu je..List barang ni aku da pernah try,but seriously kena kuat semangat...heheh.. sebab confirm-confirm akan terbeli..aku ulang TERBELI barang yang tak de dalam list..

5) Berpuasa sunat isnin and khamis 
Ini memang sangat berkesan kalau time buke kite tak makan secara berlebihan..ni bukan ape, nnti beli makanan time bukan macam orang tak makan setahun, malah harga makanan lagi mahal daripada harga makanan time tak puase....hehehe.. 

6) Menabung
setuju sangat..aku memang suke menabung..bukan ape, tak boleh tgok duit syiling banyak-banyak..rimas..kesudahannya,aku beli la satu tabung kepala bear yang agak besar la jugak..kalau tukar selalunya boleh la dapat dalam RM 200..ok what..gune time-time sesak..

0 comments:

Post a Comment